ZDROWIE URODA RODZINA

Wegetarianizm

Wegetarianizm jest rodzajem diety charakteryzującej się wyłączeniem z posiłków produktów pochodzenia mięsnego i ewentualnie jaj lub nabiału z pobudek moralnych bądź etycznych, w odróżnieniu od jaroszy, którzy wyłączają mięso ze swej diety z pobudek zdrowotnych. Najogólniej wegetarianizm to zbiór kilku diet, w tym weganizmu, fruktarianizmu i samego wegetarianizmu. Wegetarianizm rozwinął się na subkontynencie indyjskim w II tysiącleciu p.n.e. Miał wówczas charakter czysto religijny, przedhinduistyczny. Na gruncie europejskim pojawił się w VI wieku p.n.e., za jego twórcę uważa się greckiego filozofa Pitagorasa, który nadał mu znaczenie czysto etyczne.

Od czasu, gdy wegetarianizm począł zdobywać coraz więcej zwolenników, prawie każda restauracja i stołówka przygotowuje w swoim menu dania dla takich osób. Można by więc zadać pytanie, czy jest to wybór podyktowany modą, czy rzeczywiście potwierdzony potrzebami organizmu, skutkujący lepszą kondycją i samopoczuciem. Prawdopodobnie oba te względy wpływają na podjęcie decyzji o zmianie sposobu żywienia. Współczesna wiedza na temat żywienia człowieka pozwala na określenie niewątpliwych plusów wykluczenia mięsa z diety, ale i pewnych, z nim związanych, zagrożeń.

Wegetarianizm szczególne w ostatnich latach cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Zdecydowanie wzrosła liczba wegetarian. Są oczywiście różne powody dla których ludzie decydują się na przyjęcie właśnie takiego stylu życia. Dla niektórych jest to sprawa etyki lub zdrowia, niekiedy decydują o tym względy religijne. Równie dobrym powodem dla kogoś mogą być względy estetyczne lub smakoszostwo.

Badania potwierdzają, że wegetarianie znacznie żadziej chorują na nowotwory, nadciśnienie tętnicze czy cukrzycę. Również zawały serca i wylewy wśród osób preferujących spożywanie pokarmu roślinnego są znacznie rzadsze. Trudno jednak jednoznacznie określić, czy na lepszy stan zdrowia wegetarian wpływa tylko sama dieta czy również inne czynniki. Jeśli bowiem wegetarianizm jest manifestacją ogólnie pojętego zdrowego stylu życia, to zwykle towarzyszy mu rezygnacja z palenia tytoniu, picia alkoholu, a także zwiększenie aktywności fizycznej. Gdy więc wyeliminujemy zasadnicze przyczyny zachorowań na wyżej wymienione choroby i dodamy do tego ubogą w tłuszcze i cholesterol dietę bezmięsną, wyniki mogą być imponujące.

Dieta wegetariańska jest zdrowsza od tradycyjnej, opartej na dużej ilości mięsa. Urozmaicone wegetariańskie potrawy zapewniają odpowiednio wysoką liczbę potrzebnych składników odżywczych i minerałów. To również olbrzymia dawka witamin, których w mięsie nie znajdziemy. Każdy dietetyk - specjalista od żywienia potwierdzi, że mięso ze względu na tłuszcz zawiera niezdrowy cholesterol i należy spożywać dużo wegetariańskich posiłków, opartych o warzywa i owoce.

Dieta wegetariańska stwarza także problemy z pokryciem zapotrzebowania na witaminy B12 i D, a w związku z małą przyswajalnością zawartych w roślinach składników mineralnych, również na wapń, żelazo i cynk. Dlatego też nie zaleca się jej stosowania przez dzieci i młodzież, a także kobiety w ciąży.

Większość naukowych autorytetów w sprawach żywieniowych, (m.in. American Dietic Associaton, Physicians Committee for Responsible Medicine, National Health Service") zgodnie twierdzi, że przemyślana i dobrze zrównoważona dieta wegetariańska jest jedną z najzdrowszych diet stosowanych przez ludzi. Potwierdzają to liczne statystyki i badania epidemiologiczne prowadzone na dużą skalę w USA i w Wielkiej Brytanii. Wegetarianie jako grupa, w porównaniu z resztą populacji na tym samym terenie, zazwyczaj wykazuje niższą, średnią masę ciała, niższy poziom cholesterolu we krwi, niższe ciśnienie krwi, znacznie mniej przypadków zawału serca, nadciśnienia, cukrzycy, kilkunastu rodzajów nowotworów, osteoporozy i miażdżycy.

Rzekomy niedobór białek oraz aminokwasów wśród wegetarian stosujących zrównoważoną dietę nie został nigdy wiarygodnie dowiedziony. Głównym źródłem białka w diecie wegetariańskiej, w zależności od odmiany diety, mogą być jaja, mleko i jego przetwory lub rośliny wysokobiałkowe, takie jak np. rośliny strączkowe (w szczególności rozmaite przetwory sojowe) czy kasze.



2006 plastmed.pl
Osoby online: 4
Zdrowie ile Cię trzeba cenić ten tylko się dowie co Cię stracił...