ZDROWIE URODA RODZINA

Zbawienne witaminy

Witaminy to niezwykłe związki charakteryzujące się niesamowitą mocą przywracania zdrowia. W fascynujący sposób wbudowują się w przemianę materii niezmiennie ją ożywiając. Na witaminy które zjadamy czekają komórki naszego organizmu. Gdy nie ma wystarczającej ilości tych życiodajnych substancji przemiana materii zamiera, ludzie szybciej się starzeją i podupadają na zdrowiu.

Do normalnego rozwoju organizm człowieka potrzebuje, poza węglowodanami, białkami, tłuszczami i składnikami mineralnymi również niewielkich ilości swoistych substancji organicznych, którymi są witaminy. Odkrycie witamin i wyjaśnienie ich znaczenia dla żywych organizmów wiąże się ściśle z rozwojem nauki o żywieniu. Uczonym, który w roku 1911 otrzymał po raz pierwszy bardzo czynną biologicznie mieszankę i zaproponował dla związków tego typu nazwę witamina (od łac. vita - życie) czyli amina życia był Polak Kazimierz Funk. Pracował nad witaminami w laboratoriach Europy i Stanów Zjednoczonych. W Polsce - w Państwowym Zakładzie Higieny. Tak więc, Kazimierz Funk jest twórcą nauki o związkach, których brak w pożywieniu powoduje powstawanie chorób. Jego zasługą są badania nad wyodrębnieniem czynnika przeciw chorobie beri beri, czyli witaminy B1 (tiaminy). Tiamina jest pochodną amin, więc Kazimierz Funk ochrzcił tę grupę związków witaminami. Choć nie wszystkie witaminy mają budowę aminową nazwa funkcjonuje do dziś ze względów historycznych (wszakże była to pierwsza odkryta witamina). Odkrycie witaminy B1 stało się bodźcem do dalszych poszukiwań czynników przeciwko innym chorobom związanym z niedoborami w pożywieniu. Odkryto przyczyny: gnilca (szkorbutu), krzywicy, kurzej ślepoty, pewnych typów niedokrwistości.

Jeszcze około dziesięć lat temu panowało przekonanie, że istnieje trzynaście witamin: A, C, D, E, K oraz osiem różnych witamin B. Dziś znamy trzynaście odmian samej tylko witaminy B, a niektóre z nich (witamina B12 lub niacyna) występują w sześciu rozmaitych postaciach. Każda z nich oddziaływuje odmiennie na przemianę materii. Ze znanych już około 500 karotenów mniej więcej 60 uznaje się za formę występowania witaminy A. Natomiast 110 karotenów działa, w opinii specjalistów, skuteczniej niż sama witamina. Jeśli chodzi o witaminy C i D każda z nich istnieje w postaci czterech różnych molekuł, znamy też cały tuzin odmian witaminy E.

Przeciętny człowiek musi zrozumieć, że zdrowie dzięki witaminie nie jest sloganem, ale nowym kluczem do osiągnięcia tak ważnego celu, jakim jest zachowanie przez nas dobrej kondycji.

Owoce i warzywa są produktami niskoenergetycznymi, których głównym składnikiem są węglowodany. 1 g węglowodanów dostarcza 4 kcal energii. Właśnie węglowodany powinny stanowić główne źródło energii w naszym pożywieniu.

Najbardziej bogate w węglowodany, a zarazem najbardziej kaloryczne spośród owoców są banany, winogrona i daktyle. Owoce i warzywa zawierają niewielkie ilości białka, tłuszczu (oprócz awokado i orzechów, które też są zaliczane do owoców) ale dużo wody, błonnika, witamin i składników mineralnych.

Wyjątkowe znaczenie mają warzywa strączkowe, które zawierają białko o najwyższej wartości żywieniowej spośród wszystkich białek roślinnych oraz spore ilości węglowodanów.

Błonnik obecny jest we wszystkich warzywach i owocach, a najwięcej zawierają go suszone owoce, nasiona roślin strączkowych i orzechy. W przewodzie pokarmowym człowieka błonnik nie ulega trawieniu, a wpływa na prawidłową pracę przewodu pokarmowego. Owoce i warzywa ze względu na przewagę w ich składzie pierwiastków o charakterze zasadotwórczym (Ca, Mg, Na i K) wykazują działanie alkalizujące. Najwięcej potasu zawierają rodzynki, fasola i soja. Poza tymi pierwiastkami owoce i warzywa zawierają także żelazo, niestety trudniej przyswajalne niż żelazo pochodzące z produktów pochodzenia zwierzęcego. W warzywach strączkowych obecne są związki przypominające hormony, zwane fitoestrogenami.

Warzywa i owoce stanowią główne źródło witamin. Biorąc pod uwagę zawartość witamin można je podzielić na dwie grupy:
- bogate w witaminę C
- bogate w karoten (prowitaminę A)

Do warzyw i owoców bogatych w witaminę C należą warzywa kapustne, owoce jagodowe, papryka i pomidory. Do warzyw i owoców bogatych w karoten (barwnik roślinny stanowiący dla organizmu ludzkiego materiał do syntezy witaminy A, nadający kolor od żółtego po zielony i pomarańczowo-czerwony) należą: marchew, dynia, morele, nać pietruszki, boćwina i szczaw. Do dużej grupy karotenoidów należy np. likopen, jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy, występujący w pomidorach. Witaminy są składnikami wrażliwymi na wysoką temperaturę i światło. Aby zachować jak największe ilości witamin w gotowanych warzywach i owocach należy je wrzucać do wrzącej wody i gotować pod przykryciem. Powinniśmy je spożywać codziennie do każdego posiłku, najlepiej na surowo.
źródło Instytut Żywności i Żywienia.

2006 plastmed.pl
Osoby online: 2
Zdrowie ile Cię trzeba cenić ten tylko się dowie co Cię stracił...